
Ulazak i izlazak iz kružnog toka u saobraćaju često je misterija za vozače. Kako se vozi u kružnom toku? Ko ima prednost? Šta ako ulazni put ima jednu traku, kružni tok tri, a izlazni put dvije trake? Elvedin Mahmutović, zamjenik komandira Jedinice za saobraćaj za N1 je govorio o pravilima u saobraćaju te naveo koja kategorija vozača u ovom slučaju najviše griješi kada je riječ o vožnji kružnim tokom.
Mahmutović je pojasnio da je povećanom izgradnjom kružnih tokova u Bosni i Hercegovini, posebno u Kantonu Sarajevo povećan i problem kod određene kategorije vozača kada je riječ o vožnji u njima.
“To se najčešće radi kod kategorije vozača koji su dosta ranije stekli pravo upravljanja motornim vozilom i samim time nisu imali mogućnost da kroz obuku savladaju kako se pravilno kretati kružnim tokom. I samim time izgradnjom kružnih tokova, osim onih koji redovno krše propise i kod ove kategorije vozača su se pojavili ti problemi”, dodao je Mahmutović ističući da se saobraćajne nesreće dešavaju najčešće pri ulasku u kružni tok:
“Zatim, kretanje kroz kružni tok gdje vozači mijenjaju trake, a pritom se ne uvjere da li to mogu sigurno izvesti po ostale učesnike u saobraćaju. I na samom izlazu iz kružnog toka gdje se propuštaju biciklisti i pješaci”.
Interesovalo nas je kakva pravila važe za vozače koji ulaze u kružni tok’
“Prije svakog ulaska vozač je dužan da se uvidom u vertikalnu i horizontalnu saobraćajnu signalizaciju upozna o pravilima koja vladaju u tom određenom kružnom toku. Najčešće se radi o kružnim tokovima koji imaju svoje table i smjerokaze kako da se vozi. Isto tako i svaki vozač koji mu prilazi ima obavještenje da je u skoroj blizini kružni tok i samim time trebaju se pripremiti i zauzeti onu saobraćajnu traku kroz koju namjerava proći kada vozi njim. Najčešće iz desne saobraćajne trake pri ulasku u kružni tok, vozači skreću u prvi izlaz. Međutim svaki vozač se mora uvjeriti prilikom svake radnje da to može učiniti sigurno. I prilikom uključenja u kružni tok ne treba dati signalizaciju (žmigavac), ali to treba učiniti prilikom izlaska iz istog kako bi ostale učesnike u saobraćaju obavijestio o svojoj namjeri”, pojasnio je naš sagovornik.
Pravila saobraćaja nisu detaljno definisana Zakonom o osnovama sigurnosti u saobraćaju i samim time, kako je istakao Mahmutović, mnoge vozače zbunjuje kružni tok.
“Međutim, kružni tok se kao saobraćajnica da se treba shvatati kao pravougaona raskrsnica samo što geometrija izvedena u kružnu saobraćajnicu. I kada vozač uđe u kružni tok, pogotovo onaj koji ima dvije saobraćajne trake, dužan je voditi računa o položaju automobila kako ne bi ometao ostale vozače te pri izlasku iz kružnog toka. Poduzimanje bilo koje radnje vozač mora naznačiti, tačnije, žmigavcimna ostalim učesnicima u saobraćaju nagovijestiti da će promijeniti traku ili izaći iz kružnog toka. Ako se vozač u kružnom toku sa dvije saobraćajne trake koji se nalazi u vanjskoj, namjerava isključiti iz kružnog toka onda treba uključiti pokazivač (žmigavac), ali se prije toga uvjeriti da sigurno može izvršiti sve radnje. Pri tome mora propustiti pješake i voditi računa o svim učesnicima. Ono što najviše zbunjuje većinu vozača je unutrašnja traka u odnosu na vanjsku. Kod vozača vlada percepcija da imaju prednost ako se nalaze u unutrašnjoj traci što je pogrešno i onda vrše presijecanje, odnosno, nedozvoljeno mijenjaju saobraćajnu traku (prelaze u vanjsku) i na taj način dovode u opasnost vozače koji voze vanjskom. Takvi vozači su dužni da se uvjere da mogu izvesti radnju sigurno i to trebaju tek onda izvršiti”, naglasio je Mahmutović.
Unutrašnja i vanjska traka
Pojasnio je i to da vozač koji se našao u vanjskoj traci u kružnom toku ne mijenja svoj položaj vozila.
“On ostaje u svojoj traci, a vozač iz unutrašnje i želi prijeći u vanjsku saobraćajnu traku onda mora sačekati da vozilo iz vanjske saobraćajne trake prođe sigurno i onda izvrši radnju. Naravno ako je gužva onda se nastavi kretati kružnim tokom i iz njega izađe kada se stvore uslovi za to”, dodao je.