HomeIzdvojenoBiH prijeti gubitak kontrole neba i zatvaranje aerodroma!

BiH prijeti gubitak kontrole neba i zatvaranje aerodroma!

Ministar saobraćaja i komunikacija BiH, Edin Forto, obratio se javnosti nakon susreta s predstavnicima Sindikata radnika Agencije za pružanje usluga u zračnom saobraćaju Bosne i Hercegovine (BHANSA).

Tokom obraćanja, ministar Forto je ukazao na dvije ključne poteškoće koje trenutno pogađaju ovu agenciju.

„Prvi izazov vezan je za međunarodnu arbitražu u kojoj je firma iz Slovenije dobila spor protiv BiH zbog dugovanja Vlade Republike Srpske. Iako BHANSA nema direktne veze s tim slučajem, sredstva s njihovih računa su blokirana kako bi se naplatila ova obaveza. Oni su ovdje žrtva tuđe odgovornosti. Osnovni problem leži u tome kako će država reagovati u ovom slučaju, jer postoji bojazan da će se stvoriti presedan za buduće isplate, a u Pravobranilaštvu BiH već postoje informacije o znatno većim potencijalnim odštetama koje se mjere u stotinama miliona eura“, naglasio je Forto.

Dodao je kako će način na koji se ovaj slučaj riješi biti ključan za sve buduće arbitražne sporove.

„Drugi izazov jeste pitanje privremenog finansiranja BHANSA-e. Ako se ne nađe rješenje, posljedice će biti dalekosežne. U slučaju prekida rada i negativnih ocjena iz evropskih agencija nadležnih za nadzor u ovom sektoru, Bosna i Hercegovina bi mogla ostati bez značajnih prihoda. Radi se o milionskim iznosima, ali još ozbiljnija bi bila činjenica da bi naša zemlja mogla izgubiti suverenitet nad vlastitim zračnim prostorom. Kontrola nad bh. nebom bila bi prenesena na strane institucije, a čak i nakon eventualne otplate duga, vraćanje te kontrole moglo bi potrajati godinama“, upozorio je ministar.

Forto je također upozorio na rizik da bi aerodromi u BiH mogli potpuno izgubiti mogućnost obavljanja letova ako se situacija ne riješi na vrijeme.

Zbog navedenih okolnosti, Forto je istakao da je na sjednici Vijeća ministara tražio da se potrebna isplata realizira putem Budžeta Bosne i Hercegovine.

„Budući da je proces usvajanja budžeta dugotrajan i politički zahtjevan, a kako bismo izbjegli da ugrozimo rad same agencije, zatražio sam da se pripremi posebna odluka kojom bi se omogućilo njeno finansiranje. Zadužen sam za izradu tog rješenja, koje je trenutno u fazi nacrta, a planiram ga uputiti na razmatranje Vijeću ministara na narednoj sjednici koja će biti održana u utorak. Time želimo prevenirati veće probleme i ‘ugasiti vatru’ koja trenutno prijeti stabilnosti ove institucije, sve dok se ne uspostavi jasan presedan za rješavanje sličnih dugova“, pojasnio je Forto.

Dodao je i kako današnji slučaj nije usamljen, te da u budućnosti u sličnoj situaciji može biti bilo koji drugi nivo vlasti.

„Danas je riječ o Republici Srpskoj i slučaju sa firmom Vijadukt, ali sutra se isto može dogoditi s nekim kantonom. Upravo zato je ključno da stvorimo sistem u kojem odgovornost za dugovanja snose oni koji su ih i stvorili. Bitno je da se BHANSA izdvoji iz ove problematike i ne tretira kao odgovorna strana“, zaključio je ministar.

Vinko Malnar, predsjednik Sindikata kontrolora letenja u BiH, istakao je kako su zaposleni u BHANSA-i dovedeni u nezahvalnu poziciju da se bave političkim pitanjima, iako to nije njihova uloga.

„Naša odgovornost je da svi letovi građana BiH budu sigurni i da putnici stignu na svoje destinacije bezbjedno i na vrijeme“, poručio je Malnar.

Podsjetio je da BHANSA funkcioniše kao samofinansirajuća, neprofitna organizacija koja godišnje ostvari prihod od oko 85 miliona konvertibilnih maraka, od čega se približno 20 miliona uplaćuje entitetskim institucijama kroz različite doprinose.

„Sindikat konačno vidi određenu nadu. Problemi vezani za finansiranje BHANSA-e možda su pri kraju. Trenutno su nam sredstva blokirana zbog presuda iz međunarodnih arbitražnih procesa“, izjavio je.

Naglasio je i da obrazovanje jednog kontrolora letenja traje tri godine i iznosi oko 200.000 KM, što dodatno govori o važnosti i zahtjevnosti njihove profesije.

Zahvalio je ministru Forti na održanom sastanku i činjenici da je donio konkretan prijedlog odluke, te apelovao na članove Vijeća ministara da prepoznaju važnost situacije.

„Kao što smo mi ovdje da upravljamo zračnim prostorom i štitimo živote putnika, tako i vi imate odgovornost da zaštitite nas – naše porodice, našu egzistenciju. Radi se o oko 500 radnika, ali i preko 18.000 članova njihovih porodica koji zavise od ove agencije“, kazao je Malnar.

Također je najavio da sindikati ozbiljno razmatraju mogućnost štrajka.

„Nemojte nas tjerati u ćošak. Ne želimo doći do tačke u kojoj ćemo biti prisiljeni obustaviti usluge ili zatvarati aerodrome. Posljedice takve odluke bile bi nesagledive“, upozorio je.

Dodao je i da su za mart mjesec zaposlenici BHANSA-e primili svega 80 posto svojih redovnih prihoda.

Malnar je istakao kako će sredstva koja su zaposlenima trenutno uskraćena biti nadoknađena, osim u slučaju da se pokuša trajno umanjiti osnovica plata – na što sindikat, kako kaže, nikada neće pristati.

Podsjećamo, Agencija za pružanje usluga u zračnom saobraćaju Bosne i Hercegovine (BHANSA) našla se pod finansijskim pritiskom nakon što je firma iz Slovenije, “Viadukt”, pokrenula postupak prinudne naplate. Ova mjera je uslijedila nakon što su dobili arbitražni spor protiv Bosne i Hercegovine, zbog jednostranog raskida ugovora od strane Vlade Republike Srpske.

Kao rezultat toga, Eurocontrol je blokirao BHANSA-ina sredstva, kako bi se naplatio dug slovenačkoj kompaniji, iako BHANSA nije bila strana u tom sporu.

Ova finansijska blokada znatno je otežala funkcionisanje agencije, s obzirom na to da se čak 90% njenog budžeta oslanja na prihode od rutnih naknada – koji su trenutno nedostupni. Kako bi se nosila s ovom krizom, agencija je bila prisiljena uvesti privremene mjere štednje, uključujući i smanjenje plata za prethodni mjesec.

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

IZDVOJENE VIJESTI