HomeIzdvojenoOd 1. novembra obavezna zimska oprema u automobilima

Od 1. novembra obavezna zimska oprema u automobilima

Zimska oprema zakonski obavezna 

U periodu od 1. novembra 2024. do 1. aprila 2025. godine na teritoriji Bosne i Hercegovini zakonski je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme, bez obzira na vremenske uslove, za sva motorna vozila izuzev svih motocikala (L kategorija) i traktora (T i C kategorije).

Obavezna zimska oprema propisana je Pravilnikom o saobraćaju u zimskim uslovima.

Šta podrazumijeva zimska oprema?

Zimska oprema prema Pravilniku podrazumijeva:

a) pneumatike za zimsku upotrebu (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila ili

b) pneumatike za zimsku upotrebu (MS, M+S, M&S, Snow Winter i dr.) na pogonskim točkovima i lance za snijeg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije pripravne za postavlјanje na najmanje dva pogonska točka ili

c) pneumatike za lјetnu upotrebu na svim točkovima s najmanjom dubinom profila od 4 mm i lance za snijeg, odnosno druge uređaje za povećanje trakcije pripravne za postavlјanje na najmanje dva pogonska točka.

Vreća pjeska i lopata za teretna vozila već treću godinu nisu obavezni dio zimske opreme.

Zimska oprema nije jedina obaveza koju trebate izvršiti kako biste spremni ušli u zimski period.

Priprema vozila za zimu

Ono što je veoma bitno napomenuti jeste da samim stavljanjem zimskih guma niste završili pripremu vašeg vozila za zimu.

Pored stavljanja zimskih guma na vozilo potrebno je izvršiti adekvatnu zaštitu vozila od hladnoće, snijega, mraza i ostalih neprilika koje dolaze sa zimom.

Prije svega potrebno je da gume na vozilu odgovaraju dimenzijama koje je prijavio proizvođač. To sve ovisi od dopuštene brzine kretanja vozila i najvećem dopuštenom opterećenju osovina na kojima su gume postavljene.

Također, na istoj osovini vozila moraju biti jednake po dimenzijama, nosivosti, brzinskoj karakteristici, vrsti, konstrukciji, marki, proizvođaču i tipu. Profil zimske gume je minimalno 4 milimetra, što možemo izmjeriti kovanicom.

Gazni sloj zimske gume osmišljen je tako da omogući bolji kontakt vozila s podlogom bilo da je zaleđena ili prekrivena snijegom.

Pri vanjskoj temperaturi ispod 7 stepeni celzijusa, ljetne gume gube elastičnost, te postaju prekrute i zbog toga gube svojstva prijanjanja na podlogu, što uzrokuje produženi zaustavni put tokom kočenja.

Pritisak u gumama treba povećati na vrijednosti koje preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila ili na unutrašnjoj strani vozačevih vrata.

Guma sa odgovarajućim pritiskom ostvaruje optimalnu gaznu površinu, te upravljivost vozila, a onemogućavaju se i oštećenja prilikom nalijetanja na rupu ili ivičnjak.

Lanci za snijeg 

Kako zimske gume u slučaju većih snježnih nanosa i leda ne mogu omogućiti nesmetano kretanje vozila, neophodno je da u takvim ekstremnim vremenskim uvjetima koristite lance za snijeg kako biste bili u mogućnosti nastaviti svoje putovanje.

Stoga, veoma je bitno da u prtljažniku vozila uvijek imate spremne odgovarajuće lance za snijeg ili druge uređaje za povećanje trakcije.

Akumulator 

Najčešće spominjani dio vozila kada je u pitanju zima i hladniji dani, jeste akumulator. On predstavlja glavni izvor energije potrebne za pokretanje motora čije performanse pri niskim temperaturama znatno opadaju i odražavaju se na paljenje vozila tokom zime.

Pri niskim temperaturama, stariji i istrošeni akumulatori teško obavljaju svoju funkciju, zato je potrebno izvršiti provjeru ispravnosti akumulatora – što je najbezbjednije uraditi kod mehaničara.

Mehaničar će ispitati napon akumulatora, provjeriti tekućinu u ćelijama akumulatora, te očistiti i zaštiti polove i zategnuti kablove.

Ukoliko se ipak pokaže da akumulator treba zamjeniti novim, prilikom kupovine novog obratite pažnju na kapacitet akumulatora (Ah), startnu snagu (A), dimenzije, način i vrstu priključka na vozilu.

Tekućine  

Rashladna tečnost je jedna od važnijih komponenti koju je potrebno prekontrolisati prije hladnijih dana.

Slaba koncentracija odnosno manjak antifriza mogu dovesti do smrzavanja tekućine i izazvati veliku štetu na motoru vozila.

Kontrolu rashladne tekućine kao i komponenti rashladnog sistema potrebno je izvršiti u ovlaštenim ili specijaliziranim servisima.

Također i tekućinu za pranje vjetrobrana treba obogatiti tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe. Provjerite u kakvom su stanju metlice brisača i po potrebi ih zamijenite (prosječni vijek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana).

Ulje 

Za pravilan rad motora na niskim temperaturama zimi se preporučuje korištenje ulja manje viskoznosti zbog smanjenje mogućnosti da se ono zgusne, a što bi dovelo do slabijeg podmazivanja, barem dok ne dosegne radnu temperaturu.

Kočnice 

Kako bi vožnja bila što sigurnija, pogotovo u zimskim uslovima, kada i najmanja disproporcionalnost u kočenju po pojedinom točku može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom, veoma je bitno provjeriti ispravnost kočnica i razinu kočione tečnosti u vozilu.

Svjetlosna signalizacija 

Prije vožnje, a posebno prije polaska na duži put, obavezno provjerite ispravnost svih svjetala na vozilu, ne samo da biste vi vidjeli put, već i da biste bili uočljiviji od strane drugih učesnika u saobraćaju.

Brave i gumeni dijelovi oko vrata 

Gumeni dijelovi koji odvajaju rubove vrata od karoserije vozila pri niskim temperaturama se imaju običaj zalijepiti i otežati otvaranje vrata. Kako biste spriječili ovu pojavu možete koristiti glicerin koji ćete nanijeti na gumene dijelove između vrata i karoserije kako biste spriječili da se zalijepe. Istu tehniku možete primjeniti i za poklopac motora i prtljažnik.

Kako za gumene dijelove, tako i za brave postoji sredstvo protiv smrzavanja koje možete koristiti ukoliko dođe do problema sa ubacivanjem i okretanjem ključa u bravi. Sredstvo nanesite unutar brave te nekoliko puta ubacite ključ kako bi se brava ispunila tekućinom i omogućila njeno funkcionisanje.

Redovno održavanje 

Sa padom temperature, dolazi i do snijega i leda na kolovozu, kada zimske službe posipaju sol po kolovozu, što značajno može naštetiti vozilu ukoliko se vozilo redovno ne pere.

Prilikom pranja posebnu pažnju treba posvetiti podvozju vozila. Ukoliko na vozilu postoje neka oštećenja na karoseriji potrebno je njihovo saniranje kako ne bi došlo do širenja korozije i hrđanja.

Servis  

Ukoliko želite bezbrižno ući u zimu i smanjiti mogućnost potencijalnih problema, najbolje je vozilo odvući na kontrolni servis i pregled od strane stručne osobe u ovlaštenom ili specijalizovanom servisu.

Kod vozila sa benzinskim motorima obratite pažnju na sistem za paljenje i ubrizgavanje, jer korozija ili dotrajalost tih sistema onesposobiće vozilo čim zahladi. Kod vozila sa dizel motorima obratite pažnju na ispravnosti grijača motora, filtera goriva, kompresiju i dihtunge motora, jer ako je i jedan od ovih elemenata dotrajao ili izvan funkcije, vozilo neće upaliti.

Dodatak: U skladu sa članom 228. Zakona, ako ovlašteno lice zatekne vozilo koje se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kad je zimska oprema obavezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom i otkloni neispravnost, odnosno da upotrijebi zimsku opremu.Ako vozač ne postupi po naređenju, ovlašteno lice isključit će vozilo iz saobraćaja i oduzeti potvrdu o registraciji vozila.

OSTAVITE ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here

IZDVOJENE VIJESTI